Blog

Juf, mag ik een sticker?

Ik ben juf. Al een tijdje. Al een heel tijdje.
Soms erger ik mij wel eens aan mijzelf tijdens mijn werk en ik ben benieuwd of mijn gedachten voor jou herkenbaar zijn …

Regelmatiger dan ik wil hoor ik mijzelf namelijk zeggen: “Pak maar een sticker uit mijn la.” of in hele speciale gevallen: “Jij mag een mooi kaartje uitkiezen.”
“Niks mis mee toch?” hoor ik je denken. Een lieve juf die haar kinderen beloont met een sticker of een kaartje! Leuk!

Ja en leuk is het ook en leuk is vaak ook helemaal prima.
Heb je de kaartjes en stickers in mijn laatje wel eens gezien trouwens ? Je vindt daar stapels met piraten, prinsessen, smurfen en wuppies. Ook zie ik clowns, paashazen, pieten en kerstmannen. Als het gaat om een sticker dan valt deze meestal binnen ongeveer een kwartier van de hand van de ontvanger waar deze vol trots opgeplakt werd. In de meeste gevallen onmiddellijk gevolgd door de reactie: “juf, mijn sticker doet het niet meer, mag ik een nieuwe?” Een kaartje raakt vaak of kwijt of het ligt smoezelig ergens onder in de tas of nog erger … komt als vergaan karton uit de wasmachine. Al met al komt voor mij het geven van een sticker of kaartje vaak neer op een vluchtig of weinig zeggend moment van blijdschap. En juist daaraan irriteer ik mij regelmatig. Omdat dit heel vaak helemaal geen probleem is maar er ook momenten zijn dat je als leerkracht meer wilt geven! En dan bedoel ik niet meer in de zin van groter of mooier! Zeker niet! Ik bedoel dat je een kind wilt laten merken dat je hem of haar ziet! Dat je hem of haar ziet met je hart! Dat je hem of haar een fijn gevoel wilt meegeven om nog even naar terug te gaan. Dat het kind in kwestie door jouw gebaar zichzelf ziet als waardevol!

Vaak is een clowntje of een smurf genoeg om het hart van een kind een sprongetje van blijdschap te laten maken! Het gaat tenslotte om het gebaar. Juf of meester hebben je gezien. Het feit dat ze merkten dat je zoiets geweldigs hebt gedaan en dat ze dit willen belonen met een tastbare verrassing is al heerlijk, zeker als deze beloning komt met een compliment … een groeimoment! Nee, zeker niet weinig zeggend dus maar waarschijnlijk wel vluchtig. Jammer is wel dat wuppie of prinses vaak niets te maken hebben met de reden van het gegeven compliment. Daarbij komt het compliment van jou als leerkracht. In jouw compliment zit een verborgen oordeel en ook daar irriteer ik mij soms aan als ik mijzelf hoor praten in mijn klas. Om deze reden deel ik erg weinig stickers en kaartjes uit. Alleen als we bijvoorbeeld samen iets ontzettend goeds gaan doen zoals bijvoorbeeld het speelgoed van de hele week opruimen … dan beloof ik nog wel eens vooraf een sticker of een kaartje. Maar eerlijk gezegd heb ik daar zelfs wat moeite mee omdat ik kinderen liever wil leren dat het fijne gevoel dat je zelf van het opruimen kreeg goud waard is! Zo doe ik mijn uiterste best om kinderen zich van dit gevoel bewust te maken. Zo probeer ik ook te voorkomen dat een kind om een sticker gaat vragen als hij iets goeds heeft gedaan, gewoon omdat ik heel graag wil dat kinderen leren dat alles wat je vanuit jezelf doet beloond wordt met jouw fijne gevoel en dat alles wat je daar nog bij krijgt van een ander een extraatje is maar niet noodzakelijk om je prettig te voelen.

ik geniet van mijn vrienden.

Een jaar of twee geleden sprak ik met de directeur van een leverancier van schoolmaterialen. Ik was net gestart met Lieverdeliefste en mijn missie om afbeeldingen met positieve affirmaties te ontwerpen stond in de kinderschoenen. In het van der Valk in Duiven ontstond een gesprek over het belonen van kinderen met stickers en kaarten. De meneer tegenover mij had daarover een uitgesproken mening. “Vaak zetten we beloningen in zonder achterliggend doel.” Dat was ongeveer waar zijn betoog op neer kwam. “We geven weg zonder zonder nadenken, zonder dat wij of de kinderen eigenlijk weten waarom” vertelde hij. Het voelde alsof hij in mij eindelijk iemand had gevonden die hem begreep. En het ergste vond hij nog dat zijn bedrijf hieraan meedoet om bestaansrecht te houden. Hij had al zo vaak iets anders geprobeerd, vertelde hij. Maar de simpele kaartjes en stickers … die verkopen gewoon het beste dus helaas mevrouw Lievereliefste, ik kan jouw gevoelige illustraties niet opnemen in mijn collectie maar je mag wel een dertien in een dozijn stickervel ontwerpen als je wilt … Daarvoor heb ik bedankt met een hartelijk “nee dank je”. We begrepen elkaar.

Belonen … Hoe je het ook doet en wat je ook doet … Als je beloont dan geeft je en geven vanuit een goed hart is altijd mooi! Wat ik wel vind is dat je als ouder of als leerkracht altijd mag nadenken over het waarom hiervan en het effect van een beloning. En nee, ik doe dit ook niet altijd. Met dit blog maak ik mijzelf bewust. Mijn bescheiden mening is dat een mens of groot of klein eigenlijk voornamelijk zichzelf zou mogen belonen. Want dan is het intrinsiek en dan vergroot een beloning pas echt je zelfvertrouwen.

Tijdens het schrijven van dit blog kom ik dus nogmaals tot de conclusie dat het bijna niet anders kan dat mijn illustraties met positieve affirmaties zin hebben! Wat zij helpen dat jij jezelf beloont door het nadenken en het doorvoelen van de affirmatie. Want zij helpen dat jij een kind helpt zichzelf te belonen. Dat jij met het gebruik ervan kinderen leert zichzelf een compliment te geven en zichzelf daarmee te waarderen. Iedere dag een beetje meer in alle facetten van hun kind-zijn.

En dat … doet volgens mij geen smurf of wuppi mijn illustraties na!

2 Comments

  • Sabine Melis

    Ik ben helemaal mee. Ik denk er net hetzelfde over. Zelf werken we met de classdojo, met stickers en kaartjes bij ons op school en in de klas. Ik merk dat kinderen geneigd zijn te doen wat moet als er een beloning aan wordt gekoppeld. Ik gebruik de classdojo vooral om die leerlingen die altijd hun best doen te belonen en te laten zien dat hun inspanningen echt wel door de juf op prijs wordt gesteld. Zij krijgen soms minder aandacht omwille van kinderen die opvallend gedrag stellen. Soms heb ik bij deze dingen wel een wrang gevoel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *